شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
سال 1402، سال مهار تورم ، رشد تولید
 
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
اخبار
1400/01/21
تکمیل 5 طرح فاضلاب سیستان و بلوچستان در گرو تأمین 17.5 هزار میلیارد ریال اعتبار

علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: تاکنون 2 هزار و 970 میلیارد ریال برای 5 طرح در حال اجرای آبفا در بخش فاضلاب هزینه شده و برای تکمیل کل طرح ها 17 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

علیرضا قاسمی با اعلام این خبر اظهار داشت: در هر اجتماعی حدود 70 درصد از آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می شود بنابراین طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب به منظور حفظ بهداشت و سلامت عموم، امری ضروری است

وی خاطر نشان کرد: همچنین با توجه به محدودیتهای منابع آبی، مدیریت فاضلاب شامل جمع آوری، تصفیه و استفاده مجدد از پساب تولیدی به عنوان یک منبع آب پایدار برای بخش کشاورزی و آبیاری فضای سبز می تواند از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد.

قاسمی اضافه کرد: طرح های توسعه ای که پیامدهای آن طرح می تواند نتایج مثبتی را بدین شکل بر جای گذارد از اولویت های کاری شرکت آبفا است و در همین راستا 5 طرح مهم بخش فاضلاب در مرکز استان و شهرهای زابل، زهک، کنارک و چابهار در حال اجراست.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح ها به طور متوسط 51 درصد است افزود: تاکنون 2 هزار و 970 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل کل طرح ها 17 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

این مقام مسئول ادامه داد: تنگناهای اعتباری مانع افزایش بهره مندی استان از شبکه فاضلاب بوده است اما با اتفاقات مطلوبی که با پیگیری های بسیار زیاد در بودجه 1400 در بخش فاضلاب رخ داد و رشد اعتباری قابل توجهی که صورت گرفت، امید است فاصله معنا داری که استان در حوزه فاضلاب با متوسط کشوری دارد جبران شود و شاهد بهره مندی بیشتر استان از شبکه فاضلاب باشیم.

قاسمی با اشاره به اهمیت دریافت اعتبارات لازم و ضرورت بکارگیری همه ظرفیت ها اعم از سرمایه گذاری بخش خصوصی و عمرانی اذعان داشت: در صورت تکمیل این پنج طرح شاخص بهره مندی فاضلاب استان به حدود 65 درصد خواهد رسید و از متوسط کشوری جلو خواهد زد.

واگذاری 4 هزار فقره انشعاب فاضلاب در زاهدان

علیرضا قاسمی مدیرعامل آبفای استان گفت: بازنگری مطالعات شبکه، تأسیسات و تصفیه خانه فاضلاب زاهدان با توجه به الحاق بخشهایی از پهنه های شمالی و غربی زاهدان به محدوده مطالعاتی طرح شروع شده است.

وی افزود: در سال گذشته 15 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب زاهدان اجرا شده است و اجرای 13 کیلومتر از طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب زاهدان با اعتبار مورد نیاز 140 میلیارد ریال در دستور کار سال جاری است که با اتمام آن امکان واگذاری حدود 4000 فقره انشعاب مهیا خواهد شد.

ارتقاء ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب زابل از 120 هزار نفر به 200 هزار نفر

قاسمی در خصوص وضعیت شبکه فاضلاب شهر زابل تشریح کرد: بخش وسیعی از شبکه فاضلاب زابل شامل 112 کیلومتر خطوط اصلی و فرعی و 5 باب ایستگاه پمپاژ به دلیل عمر بالای شبکه و استفاده از لوله های آزبست سیمان در طرح قدیم فاضلاب شهر، دچار فرسودگی شدید است.

وی ادامه داد: طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب مناطق جدید شهر زابل برنامه ریزی و در دستور کار شرکت قرار گرفت و در حال حاضر 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل آبفا اظهار کرد: این طرح شامل احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر زابل با جمعیت بهره مند 200 هزار نفر و به ظرفیت 30000 متر مکعب در شبانه روز، اجرای 88 کیلومتر خط فرعی و 24 کیلومتر خط اصلی شبکه جمع آوری فاضلاب و 6 کیلومتر خط انتقال و 5 باب ایستگاه پمپاژ فاضلاب می باشد.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل این طرح 3200 میلیارد ریال بودجه مورد نیاز است افزود: در حال حاضر ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب زابل از ظرفیت 120 هزار نفر به 200 هزار نفر با پیشرفت 65% و تملک زمین دو ایستگاه پمپاژ ، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب به طول 71 کیلومتر صورت گرفته است و تعداد 30500 فقره انشعابات فاضلاب تاکنون واگذار شده است.

1200 میلیارد اعتبار برای تکمیل طرح فاضلاب زهک

علیرضا قاسمی در خصوص طرح فاضلاب زهک اذعان داشت: این طرح شامل احداث تصفیه خانه فاضلاب با جمعیت 30000 نفر و با ظرفیت 4500 متر مکعب در شبانه روز، اجرای 38 کیلومتر خط فرعی و 6 کیلومتر خط اصلی شبکه جمع آوری فاضلاب و 2 کیلومتر خط انتقال و 4 باب ایستگاه پمپاژ فاضلاب می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: تاکنون برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب زهک در قالب تسهیلات ماده 56 و استفاده از بخش خصوصی چند مرتبه مناقصه برگزار شده است ولی سرمایه گذاری برای اجرای پروژه مشارکت نکرده است که پیشنهاد شرکت اجرای پروژه های این طرح در قالب مناقصات سه عاملی و بر اساس اعتبارات سالیانه است.

قاسمی از آخرین اقدامات و وضعیت طرح گفت: این طرح 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تملک زمین تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ اصلی و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب به طول 21 کیلومتر انجام شده است و جهت تکمیل به 1200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

نصب 1500 فقره انشعاب کنارک در دست پیگیری

مدیرعامل آبفای استان با بیان اینکه دو پروژه حیاتی دیگر در بخش فاضلاب در شهر های کنارک و چابهار به دلیل قرار گرفتن در نوار ساحلی و نیاز فوری که احساس می‌شد در دست اجراست، افزود: مناقصه پمپاژ فاضلاب D به همراه بخشی از شبکه جمع آوری فاضلاب کنارک با پیشرفت 20 درصدی به نتیجه رسیده و پیمانکار انتخاب شده است

وی اضافه کرد: انعقاد قرارداد تصفیه خانه اضطراری و ابلاغ به پیمانکار و خدمات مهندسی موضوع قرارداد انجام و عملیات اجرایی ساخت و نصب شروع شده است.

قاسمی ادامه داد: تهیه اسناد مناقصه اجرای بخشی از شبکه باقی مانده شهر کنارک و نصب حدود 1500 فقره انشعاب در دست پیگیری است.

5 هزار فقره انشعاب واگذار خواهد شد

قاسمی درباره آخرین اقدامات انجام شده طرح فاضلاب چابهار گفت: پروژه فاضلاب چابهار با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و برای تکمیل طرح 2 هزار و پانصد میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی افزود با تکمیل خطوط انتقال و شبکه توزیع پیش بینی می گردد حدود 5 هزار فقره انشعاب واگذار گردد.

مدیرعامل آبفای استان در خاتمه عنوان کرد: پیگیری ها برای ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب چابهار نیز نتیجه بخش بوده و به تصویب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور رسیده است.

تعداد بازدید:
1776
نویسنده:
میثم اکبری
منبع:
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق وب سایت متعلق به شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان می باشد. بیانیه حریم خصوصی
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد. تمامی اطلاعات شخصی کاربران که از طریق فرمهای موجود در سایت تکمیل و ارسال میشود محرمانه تلقی شده و حریم شخصی افراد کاملا محفوظ خواهد ماند.
Powered by DorsaPortal