شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
سال 1402، سال مهار تورم ، رشد تولید
 
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
اخبار
1400/04/13
روستای ملادادی شهرستان هیرمند از نعمت آب برخوردار است / مشکل اصلی مردم سیستان تأمین آب کشاورزی‌ست
به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان؛ طی روزهای اخیر کلیپی بسیار تلخ و ناراحت کننده در فضای مجازی به طور گسترده منتشر شد که در آن دختربچه ای در روستای ملادادی از توابع بخش قرقری شهرستان هیرمند، نبود آب را فریاد و تقاضای کمک داشت اما ماجرا از چه قرار است؟

پس از انتشار کلیپ، با دستور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بررسی ها جهت، پیدا کردن روستا و رفع مشکل احتمالی آغاز و این مهم به کلیه مدیران سیستان ابلاغ شد طی بررسی های میدانی مشخص گردید روستای مذکور از توابع بخش قرقری شهرستان هیرمند است و کلیپ توسط مستندسازی از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تهیه و منتشر شده است.

اهالی روستای ملادادی از نعمت آب برخوردارند

روستای ملادادی از توابع بخش قرقری شهرستان هیرمند با جمعیت 199 خانوار دارای شبکه آب و تحت پوشش طرح جامع آبرسانی به روستاهای سیستان که در سال 76 به بهره برداری رسیده است می باشد. این روستا در شرایط فعلی هیچ گونه مشکلی از لحاظ تأمین و توزیع آب ندارد.

طرح جامع آبرسانی به روستاهای سیستان در سال 76 با وارد مدار شدن تصفیه خانه زهک به بهره برداری رسید هرچند که این طرح در نیمه دهه 80 دچار مشکلات و نارسایی هایی شد ولی با مطالعات انجام شده، اقداماتی جهت رفع تنش آبی در نقاط بحرانی از جمله روستاهای شهرستان هیرمند، هامون و نیمروز صورت پذیرفته که نمونه آن تکمیل ایستگاه لوتک به منظور رفع تنش آبی روستاهای شهرستان هامون و اجرای خط انتقال زهک به هیرمند در راستای رفع تنش آبی روستاهای شهرستان های هیرمند و شهر هیرمند می باشد که طی سال 99 به بهره برداری رسید.

مشکل اصلی مردم سیستان تأمین آب کشاورزی‌ست

آنچه در شرایط فعلی باعث رنجش مردم به ویژه ساکنین روستاهای شمال استان است خشکسالی ناشی از عدم تحویل حق آبه سیستان توسط کشور افغانستان می باشد که باعث شده مردم که روزگار خود را با کشاورزی و دامپروری سپری می کردند، شغل خود را از دست بدهند و برای تأمین آب دام خود دچار مشکل شوند.

وجود طرح آبرسانی در دشت سیستان که شامل کلیه شهرها و روستاها می باشد در شرایط فعلی بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده باعث ماندگاری مردم و عدم مهاجرت اهالی واقع در روستاها شده است به طوریکه آب موجود در شبکه توزیع علاوه بر مصارف شرب و بهداشت برای مصارف دام استفاده می شود و در بعضی مناطق باعث رونق دامپروری نیز شده است.

جریحه دار کردن احساسات مردم برای رسیدن به اهدافی خاص 

متأسفانه این بار اولی نیست که در فضای مجازی با نمایش تصاویر دردناک احساسات مردم را جریحه دار می‌کنند و کودکان و زنان را بازیچه قرار می دهند. فضا به گونه ای پیش می رود که با تصور نمایش مظلومیت و محرومیت در صدد کمک، جذب خیر یا جمع آوری کمک های مردمی هستند، اما باید گفت سیاه نمایی مجازی مسیر درستی برای کاهش آلام و مشکلات مردم نیست بلکه باید حرکت کرد و از جان و هستی و هرچه در توان هست خرج کرد تا بتوان جای ناامیدی را به امید و جای غم را به لبخند داد.

لزوم هماهنگی خیرین با شرکت آبفا 

لازم است گروه های محترم خیرین و مردم نهاد و سازمان های حمایتی هرگونه اقدام در راستای حل مشکل آب شرب روستاهای سطح استان را با شرکت آب و فاضلاب مطرح نمایند تا موضوع آبرسانی به صورت کاملا کارشناسی شده و بر اساس اصول مهندسی اجرا گردد. نمونه بارز آن انعقاد چندین تفاهم نامه در سطح استان با گروه های خیرین که برای آبرسانی به بیش از 70 روستا منعقد شده است و تاکنون 25 روستا از نعمت آب شرب بهره مند شده و یا با خرید تجهیزات مورد نیاز که با مشورت شرکت آبفا اقدام می شود مانند خرید تانکر آبرسانی سیار و ثابت، لوله و اتصالات و پمپ مشکل حدود 30 روستا مرتفع شده است.

در پایان شرکت آب و فاضلاب این آمادگی را دارد با ارائه لیست روستاهای بی آب و دچار مشکل همکاری لازم را با همه مردم، نهادها و ارگان ها را انجام دهد قطعا این همکاری ها موثرتر خواهد بود

تعداد بازدید:
2522
نویسنده:
نازنین کاوه بیرجندی
منبع:
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:11
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق وب سایت متعلق به شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان می باشد. بیانیه حریم خصوصی
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد. تمامی اطلاعات شخصی کاربران که از طریق فرمهای موجود در سایت تکمیل و ارسال میشود محرمانه تلقی شده و حریم شخصی افراد کاملا محفوظ خواهد ماند.
Powered by DorsaPortal