شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
سال 1403، سال جهش تولید با مشارکت مردم
 
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
اخبار
1400/07/09
خیز بلند آبفا؛ 215 هزار نفر از ساکنین روستاها از آب شرب بهره مند شدند/ 410 پروژه بزرگ و کوچک در سیستان و بلوچستان فعال است

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان، آیت الله محامی در انتهای بازدید از تأسیسات آب شهر زاهدان در جلسه ای در جریان آخرین وضعیت طرح‌ها، برنامه ها و نیازمندی‌های تأمین و توزیع آب استان قرار گرفت

علیرضا قاسمی مدیرعامل آبفای استان در ابتدای این جلسه به شرح فعالیت‌ آب و فاضلاب استان پرداخت و تصریح کرد: شرکت های آب و فاضلاب از سال 71 بر اساس مصوبه مجلس از بدنه شرکت های آب منطقه ای جدا شدند و خدمات توزیع آب و جمع آوری فاضلاب از سطح شهرها به این شرکت محول شد.

وی افزود: منتهی به دلایل مختلف از جمله شرایط استان، طرح‌های در دست اجرا و پتانسیلی که شرکت آب و فاضلاب دارد، در حال حاضر تمامی اقدامات شامل تأمین آب، توزیع و انتقال آب را این شرکت برعهده گرفته است.

قاسمی در ادامه گفت: علاوه بر تغییرات فوق در استان، دگرگونی و تحول بزرگی در صنعت آب و فاضلاب کشور رخ داد و از سال 99 شرکت های آب و فاضلاب روستایی و شهری یکپارچه شدند و خدمات روستایی نیز به شهری منتقل شد.

بهره مندی بیش از یک میلیون نفر از جمعیت روستایی از نعمت آب شرب

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت آب استان اشاره کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای 51 شهر با جمعیت 1,607,420 نفر می باشد که از این تعداد 50 شهر با جمعیت 1.524.346 نفر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارد و شاخص بهره‌مندی از آب شرب شهری 97 درصد است.

قاسمی افزود: همچنین این استان دارای 5594 روستا با جمعیت 1.416.733 است که تعداد 3084 روستا با جمعیت 1.170.188 نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و شاخص بهره‌مندی از آب شرب در این بخش 71.5 درصد است

وی با اشاره به اینکه 2510 روستای فاقد تأسیسات آب جمعیتی کمتر از 320 هزار نفر را در خود جا داده اند اضافه کرد: به دلیل پراکندگی جمعیت، اولویت آبرسانی با روستاهای با جمعیت بالاتر به منظور افزایش سطح بهره مندی مردم از نعمت آب شرب است.

410 پروژه بزرگ و کوچک فعال در سطح استان

قاسمی با بیان اینکه در سطح استان 410 پروژه کوچک و بزرگ فعال و در دست اجرا وجود دارد افزود: 4 طرح مهم آبرسانی، شامل طرح آبرسانی به شهرهای سیستان، طرح آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک، طرح آبرسانی به شهر خاش و طرح آبرسانی به نوک آباد در دست اجرا قرار داد

وی با اشاره به وضعیت این طرح‌ها تصریح کرد: طرح آبرسانی به سیستان با پیشرفت فیزیکی 94 درصد در حال اتمام است و طرح آبرسانی به چابهار و کنارک با توجه به نگاه ویژه دولت به این طرح، امید می رود تا دو سال آینده به اتمام برسد.

وی ادامه داد: آبرسانی به شهر خاش که فاینانس ماده 56 هست و در مرحله مناقصه و فرآیند انتخاب پیمانکار است و همچنین آبرسانی به نوک آباد نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

قاسمی به اقدامات مورد نیاز برای تأمین آب شرب شهرهای استان در راستای رفع کمبودها اشاره کرد و گفت: به منظور رفع کمبود آب شهر زاهدان آبرسانی از دشت تهلاب دربرنامه وزارت نیرو قرار دارد همچنین آبرسانی ازمک سوخته که مطالعات آن توسط آب منطقه ای انجام شده جز طرح هایی است که به زودی برای شهرستان سراوان که یکی از شهرهای بزرگ استان است و با معضل کمبود آب مواجه می باشد کلید خواهد خورد.

وی ادامه داد: علاوه بر این آبرسانی از سد ماشکید علیا و سوفلی برای 3 شهرِ سراوان، سوران و مهرستان و 49 روستا انجام خواهد شد و آبرسانی از جلگه چاه هاشم نیز که مطالعات آن توسط شرکت به اتمام رسیده است، برای روستاهای مسیر و شهر فنوج است که باید ردیف اعتباری برای آن تخصیص داده شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با اشاره به وضعیت سامانه نمک‌زدایی موجود گفت: در سطح استان

از طریق سامانه های نمک زدایی آب شرب مورد نیاز شهروندان در شهرهای زاهدان، چابهار و کنارک و تعدادی از روستاهای شهرستان دشتیاری تأمین می‌شود و با پیگیری های انجام شده در سفر اخیر رئیس جمهور به استان یک مجوز دیگر به میزان 50 هزار متر مکعب برای طرح آب شیرین کن جنوب استان اضافه خواهد شد

215 هزار نفر از ساکنین روستایی آبرسانی و رفع تنش شدند

قاسمی با اشاره به طرح‌های مهم حوزه روستایی اظهار کرد: در حال حاضر 15 مجتمع آبرسانی بزرگ و 10 پروژه تک روستایی در برنامه اجرایی استان قرار دارد که با تکمیل این مجتمع ها شاخص بهره مندی از آب روستاهای استان به 83 درصد می رسد. همچنین 15 مجتمع آبرسانی روستایی نیز در حال مطالعه می باشد.

وی افزود از سال 99 تاکنون در امر آبرسانی و جذب و ساماندهی خیرین اقدامات شایانی توسط شرکت صورت پذیرفته است به طوریکه در این بازه زمانی 389روستا با جمعیت 115 هزار نفر آبرسانی شدند و 500 روستای سطح استان با جمعیت 100 هزار نفر رفع تنش شدند که اغلب این روستاها نیازمند آبرسانی سیار بودند.

رشد 4.5 درصدی شاخص بهره مندی از آب طی یک سال و نیم

به گفته وی با مجموع این اقدامات تنها در یک سال و نیم گذشته شاخص آبرسانی 4.5 درصد رشد داشته که طی سالیان گذشته این ارتقای شاخص بی سابقه بوده است.همچنین با اشاره به گستردگی کار اذعان کرد در این مدت 900 کیلومتر لوله گذاری در سطح شهرها و روستاها انجام شده که اقدام قابل توجهی است.

مدیرعامل آب و فاضلاب با بیان اینکه سال‌های گذشته کارهایی که توسط خیرین انجام می شد به دلیل عدم اطلاعات کافی و ارتباط گیری با شرکت آب و فاضلاب بعضاً تاثیرات موقتی داشت، اما خوشبختانه در حال حاضر با ساماندهی خیرین همکارای‌های دوجانبه بسیار خوبی در این بخش در حال انجام است.

انعقاد تفاهم نامه همکاری برای آبرسانی به 350 روستا توسط خیرین

وی افزود: با توجه به استقبال خیرین بیش از 22 تفاهم نامه یا قرارداد همکاری، برای آبرسانی به 350 روستا منعقد شده است و تاکنون تعداد 61 روستا با جمعیت 12 هزار نفر وارد مدار بهره‌برداری شده است و پیش بینی می‌شود 60 روستای دیگر تا دو ماه آینده به شبکه آب شرب متصل شوند.

جهش دو برابری اعتبارات

مدیرعامل آبفای استان در بخش دیگری از سخنان خود به جهش دو برابری اعتبارات اشاره کرد و گفت: در سال جاری جهش خوبی را در اعتبارات شاهد بودیم، در بخش شهری حدود 627 میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که 60 درصد آن تخصیص یافته است، در بخش روستایی 583 میلیارد اعتبار مصوب بوده که 22 درصد تخصیص یافته و بخش فاضلاب نیز 297 میلیارد تومان است که 128 میلیارد تخصیص داشته است.

وی با بیان اینکه در مجموع از 1507 میلیارد تومان اعتباری که مصوب شده 750 میلیارد تومان تا کنون تخصیص یافته اضافه کرد: اشکال بزرگ در بحث تخصیص این است که عمده این تخصیص‌ها از جنس اسناد خزانه هست و بر اساس قانون به ازای هر سال 15 درصد سود به پیمانکاران تعلق می گیرد که در این شرایط ارزش این پول حدود 45 تا 50 درصد افت می کند، اما در کل به نسبت سال گذشته رشد دو برابری را شاهد هستیم و به این اعتبارات به زودی یک رقم بسیار خوب از محل محرومیت زدایی اضافه خواهد شد

در ادامه جلسه آیت‌الله محامی ضمن تشکر از خدمات شایانی که در شرایط سخت کنونی توسط شرکت آب و فاضلاب انجام می‌شود افرود: بهترین کارها، سخت ترین آن است و هر چه این مهم سخت تر و دشوار تر باشد فضیلت بیشتری دارد

وی با اشاره به خشکسالی که گریبان استان را گرفته ابراز نگرانی کرد و گفت: طرح‌های خوبی در برنامه اجرایی وزارت نیرو قرار دارد که امید می رود با توجه به شرایط فعلی اجرای این طرح ها تسریع شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زاهدان از همکاری‌هایی که شرکت آب و فاضلاب با خیرین گرانقدر انجام داده ابراز رضایت کرد و گفت: نباید اجازه دهیم خیرین دست خالی از استان خارج شوند و نهایت همکاری را با این عزیزان داشته باشیم

وی افزود: در کنار بهره گیری از ظرفیت خیرین استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز از واجبات است

در پایان، آیت‌الله محامی در راستای گزارشی که از سوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ارائه شد سوالاتی را مطرح کرد و در ادامه به ابهامات ایشان پاسخ جامع داده شد.

تعداد بازدید:
2060
نویسنده:
نازنین کاوه بیرجندی
منبع:
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق وب سایت متعلق به شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان می باشد. بیانیه حریم خصوصی
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد. تمامی اطلاعات شخصی کاربران که از طریق فرمهای موجود در سایت تکمیل و ارسال میشود محرمانه تلقی شده و حریم شخصی افراد کاملا محفوظ خواهد ماند.
Powered by DorsaPortal